zondag 15 december 2013

Onze emigratie, ons verhaal..... deel 1

Onze emigratie, ons verhaal... deel 1 



Beesten in het nieuws,

Waarom ook niet wederom starten met dit item, het is inmiddels een vertrouwd iets geworden.
Zo hoort het ook, dieren horen een natuurlijk onderdeel van ons dagelijks leven te zijn.
Alhoewel ik de muizen in onze schuur, die deels ook onze tijdelijke kweekkas is, in eerste instantie niet veel goeds toe wenste zijn ook deze diertjes een natuurlijk onderdeel van onze woonomgeving.
Niet in huis en maar in beperkte mate in de tuin en directe omgeving, maar ik mag de andere dieren vertrouwen dat ze deze populatie in de hand houden.
De reeën zien we niet meer om ons huis, helaas. De laatste keer waren ze rustig met zijn vieren als gezin in onze woonwijk. De bomen waar ze aan gegeten hebben zijn nog niet geheel hersteld, maar dat komt vast wel goed voor de volgende winter.
Dat schreef ik enkele maanden geleden, na afloop van de winter.
In de zomer heb ik de familie weer gezien, maar niet meer met z'n vieren. Verschillende keren heb ik een zeer hitsig mannetje achter een vrouwtje aan zien rennen. Zelfs een keer vlak langs mij terwijl ik in de tuin stond, het is me een stelletje.
Oh ja, ook nog leuk om te zeggen is dat we tijdens onze laatste tocht door de sneeuw, op de slee door het bos achter ons huis weer de meeuwen voor het eerst zagen. Felix wees naar boven en zei iets dat ik niet goed verstond. Vervolgens zag ik hoog aan de strak blauwe lucht drie meeuwen cirkelen. Vanuit Nederlandse gedachten kun je het je niet voorstellen, die meeuwen zijn er toch altijd. Niet dus, deze meeuwen zijn waarschijnlijk de hele winter ergens op de uitgestrekte wadden te vinden. Vanuit dezelfde Nederlandse gedachten kunnen veel mensen zich niet goed voorstellen hoe heerlijk de winters in onze regio kunnen zijn en dat we hier hele goede zomers hebben.
De zomers zijn hier stabiel, alhoewel er ook dagen kunnen zijn waarin erg veel regen valt.
De verschillen zijn wat groter, extremer en het kan snel veranderen. Maar over het geheel bekeken is het gewoon heel goed.
Volgende keer weer meer over de dieren, voor nu genieten we nog van de vele zomergasten.
Nee, ik heb het nog steeds over vogels. De zwaluwen bijvoorbeeld, wat een pracht dieren zijn dat en ze zijn hier maar een dag of twee later dan in NL!


Ons verhaal,

Het is weliswaar mijn BDE verhaal, maar omdat mijn gezin zo'n belangrijke rol daarin speelt is het ook ons verhaal. Dit verhaal stond al op de stide van Merkawah. 
Bijzonder is dat het nu ook op de site van earth-matters.nl staat en al door bijna twee duizend mensen is gelezen, zie ook;
earth-matters punt nl onder; diversen / mijn-bijna-dood-ervaring-lezersbrief
Dat is een site die ik al vele jaren dagelijks volg en om nu in dagelijkse nieuwsbrief ook mijn verhaal te zien is wel bijzonder. 

Overigens gaat het met ons goed. We zijn deze zomer druk geweest maar we hebben ook genoten van veel moois in onze regio. Deze is dan wel ongeveer zo groot als NL.
De volgende keer zal ik nog wat foto's laten zien over een bijzondere tocht naar Gaustatoppen.
Pas geleden hebben we alweer de vierde verjaardag van Olivia gevierd, wat een meid!
Ze doet het goed en ze was super blij met haar fietsje. Felix krijgt zijn eerste echte fietsje volgende zomer, omdat hij anders er weinig mee kan wanneer hij in de winter zijn verjaardag viert.
Ze hebben allebei de overstap gemaakt naar huin nieuwe barnhage, die is op loopafstand van ons huis. Dat was ook voor ons beste even spannend, hoe gaan ze het doen en hoe voelt voor hun het afscheid van hun oude vertrouwe barnhage. De mensen daar zijn schatjes en wederzijds was er een mooie band opgebouwd. Wederom hebben onze pracht kindjes ons weten te verrassen met een hele goede start in hun nieuwe barnhage, even wennen maar al snel gingen ze met net zoveel plezier naar hun nieuwe plekje. Heerlijk stelletje!

Ons bedrijf,

De website is een feit, kom gerust af en toe eens kijken op;
økonome punt no

( omdat de ø niet altijd erkend wordt als letter, hebben we ook de site econome punt no geopend
Voorlopig hebben we nog genoeg werk om de site volledig te maken en te verfraaien.
Oh ja, ik schrijf een website beter niet voluit omdat ik via deze blog ook wil adverteren en ik moet daarbij allerlei regels in acht nemen. Dat wil ik natuurlijk graag doen en ik hoop onze lezers ook.)

Het is een voorrecht om mooie producten te kunnen verkopen.
De koffie en thee van Simon Lévelt is een belangrijke pijler van ØkoNome, een prachtig
product en van hoge kwaliteit.
Renate neemt het veel van het werk voor haar rekening en vanaf volgend jaar hoop ik volledig partner te zijn van ons gezamenlijke bedrijf.
We zijn nog op zoek naar meer verkooppunten, maar zoals het er nu naar uit ziet hebben we deze maand al vier verkooppunten. Dat gaat goed, maar we gaan gestaag verder!

ØkoNome©



Onze tuin en woning,

Daar valt veel over te zeggen, maar de volgende keer zeg ik meer over de groentetuin, de tuin en ons huis.
Ook hoop ik dan dat ik foto's `ergens` online heb staan die jullie dan rustig kunnen bekijken.
Voor nu kan ik zeggen dat de groentetuin het heel goed heeft gedaan, mijn eerste jaar in deze grond, een voorjaar van een paar weekjes en prachtig zomer weer maar ook een heel aantal dagen met veel regen, erg veel regen zelfs.
Aan het huis wordt voorlopig nog wel gewerkt, zo zal al het electra deze winter wel vervangen zijn.
Eerder dan gepland, maar een serieuze kortsluiting gaf de aanleiding om deze klus naar voren te schuiven. Het was net geen brand geworden, puhhhh dat was schrikken zeg.
Maar het fundament is weer stabiel, en dat is een hele zorg minder.
Een graafmachine moest het meeste werk doen, wauw dat is nog eens een klus geweest.
Zonder aankondiging stond de machine enige weken eerder dan gepland om 07.00 voor de deur, `Oh wist je niet dat ik nu zou komen` was de relaxde reactie van een altijd rustig ogende Noorse man. Een vakman was me verzekerd en dat heeft hij wel waargemaakt.
Volgende keer meer, maar voor nu deze foto die ik jullie niet wil onthouden.

Oh ja, we hebben nu ook een aardige houtvoorraad, en ook die foto wil ik jullie niet onthouden.
Toen die vrachtauto voor de deur stond leek hij veel groter dan wanneer je hem op de weg tegenkomt. Ik kan je verzekeren dat het een imposant gevaarte is waar erg veel hout mee vervoerd kan worden. Dat ligt nu gewoon in onze tuin. Dat is een groot voordeel van ruimte om het huis en toen die vrachtauto zo half in de tuin stond om het hout te lossen, voelde ik me plosteling heel erg Noors. Nou ja, het was gewoon heel stoer en voor mij zijn Noormannen nog steeds een heel stoer volkje. Niets gewelddadig, van dat stukje geschiedenis geloof ik niet zoveel. Ze waren kunstzinnig, konden zeilen en navigeren als de beste en ja, ze konden aardig met het zwaard en de vuisten overweg. Maar niemand kan mij vertellen waarom ze toen opeens van handel overgingen naar roven. Waren ze uitgedaagd of overvallen?
Maargoed, ik wijk uit naar een heel ander onderwerp, zo heb ik het over onze tuin en houtvoorraad en zo zitten we enkele honderden jaren terug in de tijd.
Tijd om te stoppen en een volgende keer meer te zeggen over ons hier en nu.

Voor nu;



Blijf dicht bij jezelf
versterk daar dan je krachten
in een oase van rust.

Haiku van Maria Zandbergen 


(geschreven in het voorjaar van 2013)



dagelijksegedachte punt net

Geen opmerkingen:

Een reactie posten